IKO kitesurfschool center en kitesurfles
HOME >> Wat is kitesurfen >> Body draggen met een kitesurfkite of vlieger

Body draggen met een kitesurfkite of vlieger

Bodydraggen  

Bodydraggen is met je lichaam door de kite voort getrokken te worden door het water zonder board. Je kan met de wind mee bodydraggen of haaks op de wind bodydraggen ookwel upwind bodydraggen.
Upwind bodydraggen:
Upwind bodydraggen wordt vaak gebruikt om je board terug te krijgen of om uit te wijken. Je verplaatst jezelf  zijwaards of haaks op de wind heen en weer.

Stappenplan:
1.       Houd de kite tussen 10 en 11 uur of tussen 1 en 2 uur.
2.       Ga op je zij liggen (zoals superman).
3.       Strek je hand uit naar de kant waar je naar toe gaat, (hangt je kite tussen 10 en 11 uur is het je linkerhand) je bestuurt de kite met je andere hand.
4.       Gebruik je lichaam om de trek kracht te weerstaan om niet downwind te gaan.
 

Downwind bodydraggen met kracht

Leren bodydraggen met kracht is belangrijk om te leren wat de kite doet wanneer je deze door de powerzone stuurt, waar de kracht zit en hoe je hier mee moet omgaan en uiteindelijk genoeg kracht uit de kite te halen zodat je op je board komt te staan.
Stappenplan:
1.       Zorg dat je diep genoeg in zee bent voordat je begint met bodydraggen met kracht.
2.       Pak je de bar met twee handen en stuur je rustig kite  naar 12 uur.
3.       Ga op je buik liggen met je benen naar achter
4.       Stuur de kite eerst rustig van 11 uur naar 1 uur. Wanneer je dit onder controle hebt kan je van 10 uur naar 2 uur gaan. Mocht er hier iets mis gaan en je verliest de controle laat dan je bar los en herstart de kite.
 

Waterstart bodydrag

Dit is een andere beweging die je maakt dan met het downwind bodydrag met kracht, zodat je naar één kant word getrokken in plaats van naar links en naar rechts. Met deze beweging kan je later met een board doen om te waterstarten.

Stappenplan

1.       Hierbij is het weer belangrijk dat je diep genoeg de zee in bent voordat je begint aan de bodydrag.
2.       Pak je de bar met twee handen en stuur je rustig kite eerst naar 12 uur.
3.       Ga op je buik liggen met je benen naar achter.
4.       Begin rustig en stuur de kite van 12 uur naar 10 uur en weer naar 12 uur (wanneer je naar links gaat). Als je naar rechts wilt van 12 uur naar 2 uur.
5.       Wanneer je dit onder de knie hebt en het niet te hard waait stuur de kite (wanneer je naar links gaat) van 1 uur naar 10 uur en weer terug naar 1 uur. Wanneer je naar rechts wilt stuur de kite van 11 uur naar 2 uur.